2011. szeptember 8., csütörtök

Kísértetkastély Soponyán







Jó dolga van Magyarországon a kísérteteknek. Több száz üresen álló, pusztuló kastélyban rohangálhatnak szabadon, csapkodhatják a rozsdásodó zsalugátereket, csúszkálhatnak a díszlépcső korlátján. Senki sincs, aki felszórja liszttel a lépcsőket, hogy reggel lábnyomaik láthatók legyenek. Senki sincs, aki nyögve forgolódik álmában, miközben besurrannak a szobájába. Senki sincs, aki összerezzen, ha leesik Tántika képe a falról.
Lehet, hogy ez a kísérteteknek sem jó?



                                                     Soponya-Nagyláng





A poros falusi utca hirtelen véget ér, hatalmas rozsdás kapu zárja le. A kapun felírat: "Gyermekváros"
A kastély területén majd negyven évig gyermekek laktak, de több, mint tíz éve üresen áll.
Lassan sétálunk át a parkon, ami egykor Európa egyik legszebb kertje volt.



1650-ben a Soponya nevű kis kültelki települést a tőle délre fekvő, szomszédos Nagyláng községhez csatolták, majd 1922-ben Nagyláng a Soponya nevet vette fel. Károly János írja, hogy az 1900-as évek elején a nagylángi birtokot gróf Zichy György kezelte és a birtokhoz tartozó nagylángi kastély környéke


 




"tóval ékesített és a legkülönlegesebb növényzettel, fa, cserje, üvegházi és leggondosabban ápolt mezei virágokkal díszelő volt"





 A szeptemberi kánikulában vágyakozva sétálunk a tó felé, felüdülést keresve, kicsit belelógatjuk a lábunkat, reménykedünk. A látvány tényleg szépséges, de a tó vize zavaros, békanyálas. Kicsit üldögélünk az árnyékos parton, csend és nyugalom van. 




 


Csak néhány elvarázsolt királyfi pislog felénk a zavaros vízből.







A Zichy-család nagylángi birtokán  



a XVIII. század végén barokk kastély épült, amelyt a XIX. században Pollack Mihály tervei alapján klaszszicista stílusban építettek át. A kastélyhoz tartozó tájképi kertnek alapját a park nyugati és délnyugati szélén fekvő ligeterdők és az épület melletti Sós-tó képezte. Az 1800-as évek második felében, az erdős ligetek tisztásaira magányosan álló fa- és cserjefajokat ültettek. A park nagyobb arányú fejlesztése az 1900-as évek elején kezdődött. A pangóvizek lecsapolására épített árok-rendszer középső szakaszának kiszélesítésével és medrének mélyítésével kis tavat alakítottak ki. Mellette a kiemelt földből mesterséges dombot emeltek, ártéri kutakat fúrtak.




 



1945 után a park képe alaposan megváltozott. Területe 48 ha-ról a jelenlegi 37 ha-ra csökkent, ahol 350 gyerek részére "gyermekvárost", gyermeknevelő otthont létesítettek. A megváltozott rendeltetésnek megfelelő épületeket, szolgálati lakásokat, sportpályákat stb. építettek. 







Az új létesítmények megbontották a kastély és a park harmonikus összhatását. A képbe az erdőgazdaság lapostetős vadfeldolgozó üzeme és a Soponyai Erdészet irodaháza sem illik bele igazán.

 






A park és a kastély állapota még tovább romlott a gyermekek távozása után. Jelenleg a terület gondozása szinte csak a fű kaszálására szorítkozik ( az sem lehet túl gyakran ). A gaz átveszi az uralmat az ember alkotta szépség felett.



 



Jelenleg a Kincstári Vagyoni Igazgatóság befektetőket keres az épületegyüttes hasznosítására.



Nézzétek! Névnapomra milyen kedves üdvözlőlapot kaptam:







 Hát nem kedvesek ezek a kísértetek?!

12 megjegyzés:

  1. Két napja voltam ott, 1958-tól 61-ig a Gyermekváros növendéke voltam. A mi időnkben nem így nézett ki a kastély, a park és a tó. Szerintem egy szuper bentlakásos magániskolát lehetne csinálni ma is belőle. A hatalmas park nagyon sok lehetőségek rejteget.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon szép hely, éppen tegnap voltam Soponyán a dédimamámnál. Sétáltunk egy jó nagyot a kastély és az erdő körül

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Sophiee, annyira örülök, hogy elolvastad a blogomat, már jó régen jártam arra.Van valami újdonság a kastély körül? fejlesztettek valamit?

      Törlés
    2. Egy hetet voltam Soponyán, tegnap érkeztem haza, de semmi nem változott a kastély körül, nem fejlesztenek semmit.

      Törlés
  3. A facebookon alakult egy társaság a Gyermekváros volt növendékeiből , néhányan belekezdtek az intézet történetének a leirásába . Ha már tagok vagytok , akkor tárgytalan a felhivás , ha nem ,akkor minden információért hálásak lennénk . Nem tudom , hogy drmari jelige alatt ki rejtőzik,többen rendelkeznek e megkülönböztető cimmel. Szofi dédijével nagyon szivesen
    felvennénk a kapcsolatot , amennyiben hajlandó lenne mesélni az itt töltött időről . Az E-mail cimem :szabokaroly.szk@gmail.com

    VálaszTörlés
  4. Csodálatos cikk. Kicsit későn találtam rá erre, hisz nekem ez minden napos, én itt élek, Soponyán, ráadásul a kastély utcájában. Az egész családom életébe beleívódott a gyermekváros, nagyszüleim tanítók voltak, édesapám és testvére pedig a többi gyerekkel nőttek fel ott, azon a csodálatos helyen. És nekem mi maradt? Az emléke és a csomó a torkomban, hogy mi lett a gyönyörű kastéllyal és környezetével. Minden egyes hétvégén körbe sétálom, be-be kukucskálok az ablakokon, de hiába. Mindig ugyanazt látom, és az idő múltával egyre csak romlik. Sokszor érdeklődök a mai őröktől ott, mi a helyzet a kastéllyal, mikor látogatható, próbálok rájuk hatni, de bunkón elküldenek, rám ugattatják a kutyáikat és nem foglalkoznak velem. Sem azokkal, akiknek ez egykor az életet jelentette. Sem az egykori tanárokkal, sem az egykori növendékekkel. És borzalmas érzés látni napról napra, hónapról hónapra, évről évre romlani látni az egészet.
    A szívem szakad ketté hogy én már nem tapasztalhattam semmit ebből az időből, amiről körülöttem a családban még olyan jó szívvel beszélnek, könnyekkel küzdve. Remélem az életem során én is részesülhetek még egy olyan csodálatos dologban, mint amit régen a Gyermekváros jelentett.
    Üdvözlettel, Lendvai Hanna
    (Lendvai Gyula tanító unokája)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia nekem nevelőim voltak a nagyszüleid.Imádtam őket.

      Törlés
  5. 1997-ben oda jártam iskola után kajálni! Nagyon finomat főztek!!

    VálaszTörlés
  6. Gyenes János vagyok! Csak azóta már sok minden megváltozott!! A gyermekváros körül volt egy medence! Régen ott futottunk, azt is fel lehetett volna újítani!! Logopediara is jártam,működött Kresz-palya is jelzőlámpákkal! Ígéretet tett a polgármester úr, de nem lett belőle semmi sajnos!! Borda Attila hoz jártam! Rendbe lehetett volna 8 év alatt tenni!!!

    VálaszTörlés
  7. Ezt kellett volna megpályázni!!

    VálaszTörlés
  8. Máthé Vencelnek hivnak 1973-1978 ig. Én is lakolya vőltam ezeknek a falaknak.A nyáron voltam Soponyán,még akönyeim is ki csordultak valaki értesitene, szivesen részt vennék egy találkozon.TF.SZ.06 70 600 58 62

    VálaszTörlés